Podstawowe kontrolki służące do budowy interfejsu użytkownika:
Button
Przycisk umożliwia wykonanie określonego przez programistę kodu.
Niektóre ciekawsze właściwości przycisku:
- AutoEllipsis - w przypadku gdy tekst nie mieści się na przycisku, niewidoczna cześć zostaje ukryta i dodatkowo dostajemy efekt trzech kropek: Tekst...
- DialogResult - przypisanie jednej z wartości enuma DialogResult
- FlatStyle - ustawia wizualny styl klawisza
- FlatAppearance - styl klawisza gdy jest ustawiona właściwość FlatStyle
- TextAlign - wyrównanie tekstu na przycisku
Tworzenie uchwytów do zdarzeń przycisku jest proste i sprowadza się do wybrania odpowiedniego zdarzenia z paska Propeteries.
Przyciskowi można przypisać możliwość ustawiania automatycznego właściwości DialogResult. W tym celu szukamy w okienku właściwości (Properties) DialogResult i wybieramy odpowiednio OK w przypadku klawisza potwierdzenia operacji lub Cancel w przypadku gdy nie chcemy potwierdzić operacji.
Label
Kontrolka ta ma za zadanie wyświetlić tekst tylko do odczytu. Label oferuje tzw. Klawisze dostępu (Access Key). W połączeniu z klawiszem ALT pozwalają się odwołać do innej kontrolki. Przykładowo: na formatce jest Label wyświetlający tekst „Imię” a obok pole tekstowe do wpisania go.
Ab ustawić klawisz dostępu należy przed wybraną literą tekstu w Labelu postawić ampersand (&). Następnie ustawić właściwość UseMnemonic na true. Ostatnią czynnością, którą należy wykonać to przypisać wartość właściwości TabIndex - o jedną mniejszą niż kontrolka która ma być wskazana przez Labela.
TextBox
Komponent ten ma na celu umożliwić użytkownikowi wprowadzanie danych.
Kilka ważniejszych właściwości:
- AutoCompleteCustomSource - kiedy jest ustawiona właściwość AutoCompleteMode, przechowuje tablicę podpowiadanych wartości
- AutoCompleteMode - tryb podpowiadania, możliwe są: None (brak), Append (dołącz), Suggest (wyświetl propozycje), and SuggestAppend (połączenie dopisywania z wyświetlaniem sugestii)
- AutoCompleteSource - źródło danych do bindowania z podpowiadaniem
- CharacterCasing - wielkość wprowadzanych liter
- Lines - zwraca tablicę ciągów znaków w przypadku gdy właściwość Multiline jest ustawiona
- MaxLength - maksymalna ilość znaków
- PasswordChar - zamiast tekstu wyświetla wprowadzony znak
- ScrollBars - ustawia paski przewijania
- WordWrap - zaokrąglanie zbyt długich tekstów
MaskedTextBox
Kontrolka bardzo podobna w działaniu do TextBox z możliwością ustawienia maksi wprowadzanych znaków. Pozwala na ograniczenie wprowadzanych znaków, oraz wymuszenie poprawnego formatu danych podawanych przez użytkownika.
Niektóre ważniejsze właściwości:
- AllowPromptAsInput - czy znak w masce może być użyty jako wartość wprowadzana przez użytkownika
- AsciiOnly - jeżeli ustawione na true, pozwala tylko na znaki ASCII
- BeepOnError - sygnalizuje błąd dźwiękiem
- CutCopyMaskFormat - czy maska ma być zachowana podczas kopiowania zawartości MaskedTextBox
- HidePromptOnLeave - czy po opuszczeniu kontrolki znaki maski mają być wyświetlane nadal
- InsertKeyMode - tryb wprowadzania tekstu (wstawianie, nadpisywanie)
- Mask - maska
- PromptChar - znacznik maski
- RejectInputOnFirstFailure - czy parsowanie ma być przerwane po pierwszym złym znaku, wprowadzonym przez użytkownika
- TextMaskFormat - czy znaki maski mają być zwrócone, czy też pominięte podczas pobierania zawartości
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz